2020. június 30., kedd

Extrém ritka billegőmotoros Zentra óra 1960-évek - Jelenlegi ára: 29 900 Ft


A billegő motoros  óra.
    A XX. század közepétől több konstrukció született, amely megpróbálta az óra felhúzását elektromos árammal megoldani. Ez stabil óráknál nem is volt gond. Ezek esetében a szokványosnak tekinthető óramű rugóját egy kis villanymotor húzza fel időnként. Mivel a motor meglehetősen nagy nyomatékot kellett, hogy kifejtsen, miközben az idő nagyobb részében nem dolgozott, ezért itt viszonylag nagy méretű villanymotor, vagy nagy áttétel kellett. Ennek helyigénye miatt kar és zsebórába nem építettek ilyen mechanizmust. Fali és ébresztőórákban azonban elterjedt, hálózati táplálású kivitelek is léteztek. Kifejezetten karórák számára fejlesztették ki a billegő-motoros mechanikákat. Ezek egy kis elektromágnessel "lengették" a billegőt, és az óramű gyakorlatilag fordított üzemmódban működött, tehát nem a rugó lefutását gátolta a gátszerkezet a billegővel, hanem a lengő billegő mozgatta a szerkezetet egy kilincsművel. Az elektromágnest eleinte egy kis érintkező vezérelte, amelyet a billegő zárt minden lengésnél. Baj volt azonban az, hogy az érintkező hamar tönkrement, valamint az, hogy az elem állapotától függően eltérő impulzust kapott a billegő. A 50-as évek végétől a tranzisztor mint kapcsolóelem megjelenése végre kiiktathatóvá tette a mechanikus érintkezőket, és egy egyszerű kapcsolással az elem kimerüléséig egyenletes impulzus átadását tette lehetővé. Működése:
Az billegőre rá van erősítve  állandó mágnes lapocska, amelyet az ellensúly egyensúlyoz ki.
A  vezérlő vasmag a  tekercsen keresztül a  tranzisztor által vezérelt árammal mozgásban tartja a billegőt.  
A konstrukció azonban még mindig nem volt az igazi. Problémát okozott az, hogy a mutatószerkezet működéséhez szükséges energiát a billegőtől kellett elvonni, és ez durvábban kidolgozott (olcsóbb) szerkezetnél erősen zavarta a billegő szabad lengését (izokronizmusát), emellett a korabeli higanyoxid elemek meglehetősen rövid életűek voltak az aránylag nagy áramfelvételű órában. A billegő kiegyensúlyozását és hő-kompenzációját nagyban nehezítette a billegőre szerelt mágnes és ellensúly. A konstrukció érzékeny a mágneses térre is. Ugyanakkor a tranzisztoros táplálásnál a billegő mindig egyenletes lendítőnyomatékot kapott, amely nagyon jót tett a pontosságnak. Az ilyen órák pontossága precíz kivitelnél elérhette a napi 1-4mp pontosságot, amivel a legprecízebb automatikus felhúzású órák versenytársai lettek. Mire azonban a konstrukció összes problémáját megoldották, addigra megjelentek a még nagyobb pontosságot nyújtó hangvillás és kvarc óraszerkezetek, amelyek egyéb műszaki előnyöket is nyújtottak. Ezért - bár a 60-as évekig ezek az órák elterjedtek voltak - az olcsóbb kvarcórák megjelenése gyakorlatilag elsöpörte őket a piacról. Mára az ilyen szerkezetű órák gyűjtők keresett darabjaivá váltak.  
Gyűjteményből kihagyhatatlan de hordásra sem utolsó szép extrém ritka Zentra Laco Electric (Cal 861) billegő motoros óra  kb az 1960-as évek végéről új minőségi bőr szíjjal !
Kihagyhatatlan gyűjteményi darab!
Német óra, Laco 861 saját  11 köves különleges kivitelű billegő-motoros szerkezet. Másodpercenként lépő másodperc-mutató (jumping second), és ritka hátsó korona kettős horgony alakú billegővel.
Gyönyörű számlap szerelt arany indexekkel. Szép aranyozott tok acél hátlappal.. Működik. Igazi gyűjteményi darab lehet de hordásra sem utolsó ez a  nagyon ritka Zentra  óra . A képek magukért beszélnek. Mérete: 35 mm korona nélkül.
Pontosság, járástartalék, megbízhatóság nem vizsgált, így erre garanciát nem tudok vállalni, ha az óra nem működik arra külön a leírásban felhívom a figyelmét.
Jó licitálást, kérem tekintse meg egyéb termékeimet is, a "felhasználó további termékei" -re kattintva!
Posta: 600 forint elsőbbségi ajánlva bubis borítékban.


Jelenlegi ára: 29 900 Ft
Az aukció vége: 2020-06-30 19:46 .

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése